בדיור המוגן "גן בעיר" הדיירים לא מוותרים על אימון כושר – ויש להם על מי לסמוך

אורח החיים של הדיירים בדיור המוגן ״גן בעיר״, מציב מולם בכל יום התלבטות אחרת – האם להעביר את הבוקר בבריכה, או ביוגה? האם לבלות את אחר הצהריים במשחק ברידג׳, או ללכת להרצאה?
ריבוי האפשרויות יאה למגוון הרחב של הדיירים, שמגיעים מתחומי עניין שונים, והבחירה להגיע לפעילות כזו או אחרת תלויה גם במי שהם הולכים לפגוש שם.
מי שמתמיד ללכת לחדר הכושר, למשל, עושה זאת לא רק בגלל ההתעמלות היומית הכה חשובה עבור הגיל השלישי, אלא גם כי הוא יודע שיפגוש שם את מנחם.

תכירו את מנחם סדיקוב מנהל חדר הכושר של “בית בגן”

מנחם סדיקוב, בן 53, הוא המנהל של חדר הכושר בדיור המוגן ״גן בעיר״, והוא מאמן שם מזה 17 שנה – אבל נראה שההגדרה הזו לא מתארת במדויק את התפקיד החשוב שהוא ממלא בחייהם של הדיירים.
הדיירים פוגשים את מנחם גם מחוץ לחדר הכושר ״אם קורה משהו, אפילו באמצע הלילה״, הוא אומר ״אז יודעים שאין בעיה לקרוא לי״.
המסירות שלו נובעת משילוב נדיר של אהבה אמיתית לאנשים ורצון לתת להם מעצמו, ומאמונה בלתי מתפשרת בחשיבותה שלפעילות גופנית כמצרך הכרחי, ובמיוחד בגיל השלישי. ״לפעמים אני מארגן ימי הולדת עבור הדיירים, או פעילות אחרת, אני תמיד רוצה שהם יהיו בשמחה, אבל – תוך כדי השמחה אני מכניס גם פעילות, אין דבר כזה אצלי בלי פעילות״.

מנחם, מדוע כדאי לעשות פעילות גופנית בגיל השלישי?

פעילות גופנית זה דבר חשוב מאוד בגיל השלישי. בגיל הזה, רוב הבעיות הן עם מפרקים, שרירים ועצמות, ואם לא נפעיל אותם הם ילכו ויתנוונו. לכן חשוב מאוד לייצר שיגרה של התעמלות, שמותאמת ליכולות של כל אחד ואחת. התעמלות עוזרת בין היתר לזרימת דם טובה, לשיווי משקל טוב, לחיזוק השרירים והעצמות, וגם מעודדת עייפות בריאה שתורמת לשינה טובה ועמוקה.

איך מחדירים מוטיבציה בדייר שרק התחיל להתאמן?

להתחיל להתאמן בגיל כזה זה קשה, אבל ממש אפשרי. ברגע שמישהו מתחיל אני משתדל שירגיש בבית, שיהיה לו טוב פה, ומיד אני גם נותן לו פידבק. הפידבק הזה מלהיב אותו וגורם לו לרצות לחזור. כשהוא חוזר הוא רואה שהוא משתפר, וזה כבר מחזק את הביטחון כך שהוא רוצה להמשיך ולחזור שוב.

האם יש דברים שרצוי לעשות או שרצוי להימנע מלעשות בגיל הזה?

לא. זה אינדיבידואלי, מה שיתאים למישהו אחד לא יתאים לאחר. לכן אני תמיד מקדיש זמן בלשמוע קודם כול את האנשים ומבקש לראות את האישור הרפואי שלהם, כדי לדעת איזו פעילות להתאים למי.

 

מה ההבדל העיקרי בין מתאמנים צעירים לבין מתאמנים מבוגרים?

צעירים הרבה פעמים באים לחדר כושר במטרה לנפח שרירים ולהתחטב, הם רוצים אימונים אינטנסיביים וקשים. אבל מבוגרים לא צריכים את זה! מה שהם צריכים זה שגרה של התעמלות מותאמת אישית, שתיתן להם חיזוק שרירי ותעזור להם להיות יציבים ובעיקר – שמחים.

איך היית מתאר את הקשר שלך עם הדיירים של ״גן בעיר״?

אני בן אדם רגיש ומאוד קשור לדיירים של ״גן בעיר״, אני אוהב אותם. מדובר באנשים שתרמו הרבה למדינה וכל אחד בא עם הסיפור שלו, אז אני מנסה לעזור כמה שאני יכול, ואני לא צריך להתאמץ יותר מדי כדי לעזור כי אני אוהב את זה.

אני רואה שהם נהנים פה  וזה עושה לי טוב. אם מישהו פתאום לא בא לחדר הכושר שבוע, אני מיד שם לב לזה, אבל אני אומר להם שקודם כל ירגישו טוב, ואחר כך יבואו למנחם – והכול יעבור.

הקשרים האישיים שנוצרים בחדר הכושר בין מנחם ובין המתאמנים, והאהבה שהוא נותן ומקבל בחזרה בכמויות, הם כנראה תוצאה של האופי המיוחד שנדרש בעבודה עם הגיל השלישי.
מנחם מסביר שאימון מהסוג הזה מחייב אותו להיות קשוב לכל מי שבא לחדר הכושר, כי זו הדרך היחידה להתאים לכל אחד את האימון הנכון ביותר עבורו, וזה אומר שגם הדיירים מרגישים בנוח להיפתח מולו ולדבר איתו על מה שמטריד אותם.

״תמיד יש בחדר הכושר מספר מתאמנים, ואני משתדל לתת מעצמי לכולם. אם אני רואה שפתאום מישהו לא במצב רוח, מיד אני ניגש ושואל מה נשמע. ברגע שהם מתחילים לשתף אני כבר רואה שמצב הרוח משתפר, ואז הם ממשיכים להתאמן והפעילות בעצמה עוזרת ומרוממת את הנפש. ככה הם גם מוציאים אנרגיה, וגם את מה שיושב על הלב״.

את מנחם קשה מאוד לתפוס מחוץ לעבודה. אם הוא לא נמצא בחדר הכושר של ״גן בעיר״, תמצאו אותו כנראה באמצע אימון פרטי או באמצע טיפול בשיטות אלטרנטיביות – כך או כך רוב זמנו מוקדש לבריאות, ולנתינה דרך הבריאות. את אהבתו לספורט הוא גילה עוד כשהיה נער צעיר ברוסיה – ומאז הקדיש לאהבה הזו את חייו. ״אני אוהב בריאות ואוהב לעזור דרך הבריאות, בכל מקום שאני הולך”.

כדאי לך עוד לקרוא

רשמים מביקורה של רופאה מומחית לגריאטריה ב”גן בעיר”

רשמים מביקורה של רופאה מומחית לגריאטריה ב"גן בעיר" הגעתי לדיור מוגן "גן בעיר" ברמת גן. בלב...

“פרח מזכרוני”: 5 טיפים לשיפור הזיכרון בגיל השלישי

תזכירי לי מה בעצם רציתי לעשות...... "איך קוראים לו, תזכירי לי?", "מה בעצם רציתי לעשות?",...

ביקור מיוחד בספארי

ביקור בספארי  6/3/22 ניצלנו יום שמש נעים ולא קר מדי ויצאנו לסיור מיוחד בספארי

מתכונים מנצחים לשבועות מדיירות ודיירי “גן בעיר”

מתכוני שבועות מנצחים שקיבלנו מדיירות ודיירי "גן בעיר"

עוגת דבש של יעל פאל

עוגת דבש של יעל פאל חומרים 5-6 ביצים 1/2 כוס שמן 3/4 כוס נס קפה...

בואו נהיה בקשר